tisdag 24 maj 2011

Kul och kultur i Kaleici !


Det blev en toppen mysig kväll med brudarna i Kaleici igår. Vi strosade runt i den gamla staden och hittade en jätte mysig restaurang uppe på berget med utsikt över hela havet, bergen och hamnen. Maten var dock inte så imponerande, men sällskapet och utsikten spelade över den biten ! Efter middagen fortsatte vi rundvandringen i Kaleici, vi hittade en liten butik på ett hörn där det jobbade en man som gjorde smycken, han sålde även riktigt gamla smycken, kulturella hattar, sjalar och andra spännande ting från turkiet. Vi fick prova att bära en slags huvudbonad som turkiska kvinnor förr hade på sig när dom gifte sig, lite speciellt men kul att prova ! Dock fick jag än en gång höra det jag INTE är så stolt över.. Att självklart kan Josefine va svensk, och Emma och även Nicole... Men jag, jag skulle kunna vara TURK?! Jag ser väll inte turk ut heller.. jag är ju så svensk jag kan bli... Eller har mamma och pappa nåt att berätta för mig? Jag är väll inte adopterad? Jag får helt enkelt leva med den kommentaren denna sommar !

Redo för bröllop!

Efter besöket i den antika turkshoppen fortsatte vi vår vandring och bestämde oss för att hitta ett mysigt ställe att äta dessert/dricka kaffe på. Vi tänkte att vi lika gärna kunde ta in på Starbucks, men på vägen dit hitta Nicole ett mysigt ställe och vi bestämde oss för att ge det en chans. OM vi älskade det stället.. Bara menyn var helt otrolig och inredningen och temat på fiket var verkligen grymt! Vi beställde chokladfondue med säsongens frukter, riktigt smarrigt och mysigt! Efter det återvände vi till bilen och åkte hem igen, riktigt skönt att krypa ner i sängen efter en riktigt mysig kväll med mina älskade tjejer!

Sex and the city!

Sovmorgon idag igen ! Gick upp, gjorde en kopp kaffe och slog mig ner på balkongen ute i solen. Vaaarmt och sköönt! Sen snodde jag Nicoles ipod och la mig på balkongen i solen med härlig musik i öronen, det var så avslappnande och skönt. Efter en stunds njutning åt jag frukost och gick sen ner för att möta Josefione och Emma, nu bar det av in till stan. Det var uppdrag: Betala Emmas fortkörnings bot, och inte min alltså, utan Emma W´s ! Vi lyckades äntligen hitta till stället där man skulle betala och väl där inne var det bara turkar och alla tittade på oss som om vi var helt knäppa i huvudet. Det positiva med att komma som svensk dit var att Emma fick rabatt, hur normalt är det att man får rabatt på en bot?? Men det var ett intressant besök och det var nog inte bara vi som tyckte det..!

En lättat Emma trots att hon numer finns reggad i det turkiska registret !

När vi äntligen efter mycket om och men, hit och dit så kunde Emma äntligen slappna av och lämna fortkörningsboten bakom sig. Då bar det av till Josefines efterlängtade Museum! Det var riktigt intressant och lärorikt, fanns en massa spännande saker att titta på. Jag har inte haft en aning om att turkiet har så mycket spännande historia, allt man fått läsa om i skolan handlar ju alltid om grekland och italien, men turkiet hade en hel del att komma med! Så ett tips till alla som ska till turkiet, gå på Antalya Museum, det är så värt det. Efter besöket på Museét åkte vi in till Kaleici och vandrade runt på de små gatorna, kikade lite i butiker och gick ner till hamnen där vi slog oss ner för att äta. Jag höll på att bli bortgift med en turk på restaurangen, fick till och med träffa hans pappa..... dessa turkar. Sen bestämde vi oss för att åter åka hem till lägenheterna igen efter en toppen dag. Vi alla konstaterade att vi var riktigt nöjda och tillfredställda med dagen!

Efter det så har jag städat mitt rum, plockat ur diskmaskin och bäddat rent, kommer bli ännu skönare att komma i säng ikväll. Imorgon väntar åter en tung dag på flygplatsen, dag och natt, både onsdag och torsdag, så nu börjar det bli dags att dra sig hem och lägga sig så att man är pigg och alert inför morgandagen. Sammanfattning av dagen, kultur är kul !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar